"Jedna veličina za sve" - NO LOGO vol. 1

Bez prostora, bez izbora, da li je moguće da se u periodu globalizacije osećamo više klaustrofobično no ikada?! Tom pričom započela bih dajdžestovanje knjige "No Logo" kanadske autorke Naomi Klajn. Knjige koja bi mogla da posluži kao vodič za antikorporacijske borbe 21. veka.

Ironično, oni koji nam u svojim reklamnim kampanjama obećavaju različitost, ustvari nam ograničavaju izbore. Osamdesetih godina dvadesetog veka, teoretičari marketinga razvili su strategiju poslovanja prema kojem bi prvo trebalo proizvesti marku, identitet korporacije, pa tek onda proizvode tog identiteta, te marke. Dakle, marka je duša kompanije. karakter kompanije. Marka, a ne proizvod! "Love branding" je strategija prodaje emotivnog doživljaja, emotivne povezanosti, i ključ je uspeha korporacija novog društva, "društva brenda".

Najočitiji primeri za gore navedene tvrdnje jesu utopističke super trgovine koje postaju novi gradski trgovi. Na pamet padaju Merkator, Delta City, Ušće itd. Kako Naomi Klajn piše: "Sinergija supermarketa, tematskog parka, brend - butika i egzistencijalne održivosti nam servira sigurnu realnost, pred kojom nam se stvarni realizam čini prljavim i sramotnim." Otuda potreba da pred surovom realnošću zatvaramo oči i bežimo u blještavilo i sjaj "brendosaurskih trgova", tih čaura korporativnog sveta, markiranih sela, markiranih enklava, gde se sve vrti oko nas. Taj doživljaj nestaje u momentu kada izađemo i krenemo ka svojim surovo realnim domovima. Svet se ne vrti oko nas, mi se vrtimo zajedno sa njim. Ali smo spremni da platimo određeni iznos za taj egocentričan osećaj. To je ono što nam prodaju.


«Prethodni   1 2