Globalni Morzeov kod - NO LOGO vol. 4

Published on 10/15,2011

 

Dođoh do kraja dajdžestovanja knjige "No Logo". U poslednjem delu Naomi Klajn govori o zakonima koji štite poslovanje globalnih "brendosaurusa". Kako stvari za sada stoje, verovali ili ne, "logotip" je najinternacionalnija reč. Poznatija je i raširenija od engleskog jezika. Logotip je jezik brenda. Ipak, ne smemo ga uvek upotrebljavati, jer je svaka reč globalnog Morzeovog koda zakonom zaštićena.

Marke nas markiraju, ali mi njih ne smemo ni da okrznemo. Naravno, govori se suštinski, ako upotrebimo "Nike" u nekoj šali, kompanija nas neće tužiti, jer se ne isplati, ali činjenica jeste da da smo zbog takve ili bilo kakve druge upotrebe spomenutog logotipa pravno odgovorni. "Logotip je vazduh koji udišemo, ali nikako ne smemo da ga izdahnemo." piše Naomi Klajn. Zakoni o autorskim pravima i kleveti štite konglomerate i pomažu gušenju umetničke slobode. Umetnici su ceo ljudski vek stvarali tako što su uzimali motive iz svakodnevnog života i dali mu neku notu specifičnog ugla posmatranja ili doživljaja. Kako autorka knjige "No Logo" piše: "Markirani moguli danas poručuju umetnicima - Vi ste konzumenti kulture, nikako oni koji u njoj učestvuju.

"No Logo" je fantastičan portret uspona kapitalizma od industrijske proizvodnje do proizvodnje simbola kakvim ga danas doživljavamo. Naomi Klajn je kroz teorijska obrazloženja i konkretna svedočanstva sa terena pružila precizan i koristan uvid u modus operandi poslovnog sveta super marki. Knjiga obiluje iskustvima stručnjaka i marketing mogula najpoznatijih brendova, kao i analitičkim pogledom na sociološke, kulturološke, političke i poslovne efekte njihovih poteza.

Ipak, čitajući knjigu "No Logo", nije moguće ne zapitati se kako to da je materijalna proizvodnja baš toliko podređena simboličkoj? Valden Belo analitičar Instituta "Fokus na globalni jug" i kolumnista našao je jednu manu ovom delu. Prema njegovim rečima, Naomi Klajn je u prevelikoj posvećenosti da prosvetli konzumentsko društvo šta i zbog čega kupuje, zanemarila činjenicu da je kapitalizam pojava koja ima svoje periode širenja i sužavanja. Prema svemu sudeći mi se nalazimo u periodu širenja koncepta marke, simbola, a sužavanja koncepta opipljive vrednosti. Tu se nalazi šansa antikorporacionističkog pokreta 21. veka. Marka je vrlo ranjiv koncept. Ta ranjivost leži u zanemarivanju proizvodnje robe. Ilustracije radi, ako bi neki proizvođač obuće proizveo liniju koja prevazilazi reklamna obećanja, teško da će neki antiglobalistički pokret odvratiti ljude od kupovine te obuće. Sa druge strane, ako neki proizvođač koncept marke napumpa do smešne mere, šanse da se ljudi podstaknu na bojkot tog nekog proizvoda su veće. U prilog toj tvrdnji idu brojne parnice koje su multimilionske kompanije - Nike, McDonald's, Shell - vodile protiv građana i izgubile ih.

"No Logo" kanadske novinarke Naomi Klajn je delom kulturološka naliza, novinarski ekspoze i delom memoar jednog konzumenta. Ovu knjigu ne bi trebalo shvatiti kao "Nećemo više logotipe" ili "post - logo eru", ne. Knjiga je pokušaj da se razume koncept koji stoji iza zaštićenih brendova. Koncept koji podrazumeva prodaju mentalne vrednosti, a ne fizičke, robne vrednosti. Koncept koji podrazumeva činjenicu da naša generacija svesno kupuje iskustvo nošenja krokodila na majici, a ne majice sa krokodilom.


Comments

Leave a Reply

Dodaj komentar





Zapamti me