Kako je krokodil progutao majicu? - NO LOGO vol. 3

Published on 10/13,2011

 

Nije potrebna velika mudrost da bi se shvatilo da ako se u jedan aspekt poslovanja ulaže velika količina novca, drugi aspekti trpe. Preciznije, "brendosaurusi" ulažu mnogo u kreaciju i održavanje svog identiteta, dok u proizvodnju fizički opipljive vrednosti ulažu praktično ništa. Delegacija ulaganja i posla je ključ uspeha. "Opipljive vrednosti se proizvode u tvornicama, marke se stvaraju u glavi, a potrošači kupuju marke." slažu se reklamni giganti Džej Valter Tomson i Valter Landor. Brendiranje je postalo sve, a proizvodnja tek njegova dosadna marginalna tlaka.

Megabrendovi nemaju proizvodne linije, oni su sjajni, čisti i ne bave se "prljavim poslom" industrijske proizvodnje. Taj posao su delegirali ugovornim partnerima na zabačena mesta Koreje, Tajvana, Kine i Južne Amerike. U poreske rajeve, izvozne proizvodne zone, gde radnicima nije dozvoljeno da se organizuju u sindikate, gde su dnevnice niže od šest dolara i gde je radno vreme 16 sati.

Jedan od najupečatljivijih delova knjige "No Logo" jeste opis radničkih enklava unutar tih poreskih rajeva, tih globalizovanih tvornica. Naomi Klajn nam rabija iluziju o dobrim stranama ulaganja u zemlje u razvoju ili zemlje Trećeg sveta, svedočanstvom o stvarnosti u kojoj se mladi životi troše u tvornicama koje su nalik na zatvore, a vlasti, iz straha da će investitori da napuste njihov prostor, nude bezgranične povlastice - ukidanje poreza, , labavu regulativu i usluge vojske. "Ne možemo osigurati ni najosnovnije službe koje naši ljudi očekuju od nas. Trebamo ceste, vodu, medicinske službe, obrazovanje. Naši ljudi to očekuju da im osiguramo, jer pretpostavljaju da dobijamo novac od poreza na tvornice u zonama. To je trebalo da bude simbioza. Oni jeftinije proizvode, vlasti dobiju prihod od njihovih ulaganja. Trebalo je to da bude drugačiji Rosario." požalio se gradonačelnik Rosaria, izvozne proizvodne zone na Filipinima, Hoze Rikafrante u intervjuu iz 1998. godine.

Tako se pune džepovi "čiste industrije", u tvornicama zvanim "ptice selice". Jer, uvek će postojati niža cena  radne snage, vlast koja je spremnasvoj narod da stavi na aukciju kako bi privukla strane investitore. Uvek će biti još "južnijih" mesta da se "ptice tvornice" presele. Šuška se da će Beneton uskoro svoju proizvodnju da preseli iz Hrvatske u Srbiju. Pitam se da li je "južnije" tužnije? Kako za koga.


Comments

  1. 10/13,2011 | 11:43

    No logo for everybody :)

  2. 12/21,2012 | 18:30

    Kod nas jedva čekaju da daju sve strancima, samo da se stavi kinta u pajdže, a i jbg kad nema niko kod nas ko bi poveo ekonomiju, najgore je što ni stanci neće da dođu :D

Leave a Reply

Dodaj komentar





Zapamti me